Budowa samochodu

Samochód  jest to dwuśladowy pojazd samochodowy (mający przynajmniej 3 koła) przeznaczony do przewozu po drogach osób, ładunku lub umieszczonych na nim specjalnych urządzeń, np. diagnostycznych.

Samochód składa się z nadwozia i podwozia. W skład podwozia wchodzą:                            rama – w przypadku nadwozia o konstrukcji niesamonośnej, mechanizm jezdny i mechanizm napędowy.

Napęd na koła przednie lub tylne, w niektórych samochodach na wszystkie koła jest przenoszony z silnika spalinowego: benzynowego lub wysokoprężnego, przeważnie tłokowego, za pośrednictwem skrzyni biegów, sprzęgła, wału przegubowego i mechanizmu różnicowego. Prowadzone były intensywne prace nad napędem elektrycznym i w chwili obecnej niektóre samochody już poruszają się przy użyciu napędu elektrycznego.

Skręcanie samochodu jest możliwe dzięki układowi kierowniczemu, w którego skład wchodzi mechanizm kierowniczy : kierownica, przekładnia kierownicza, drążek podłużny i mechanizm zwrotniczy: zwrotnica, przeguby zwrotnicy, sworzeń zwrotniczy.

Zatrzymanie  samochodu realizuje się dzięki układowi hamulcowego: pedał hamulca, pompa hamulcowa, przewody hamulcowe, mechanizm szczękowo-bębnowy lub tłokowo-tarczowy. Obecnie w celu zwiększenia bezpieczeństwa buduje się układy hamulcowe dwuobwodowe: osobny układ przewodów dla każdej pary kół.

Samochód ma instalację elektryczną najczęściej prądu stałego o napięciu 6,12, lub 24 V. Prąd  wytwarza prądnica prądu stałego lub zmiennego (alternator), napędzana przeważnie od wału korbowego silnika, głównie za pomocą pasa klinowego. Prąd elektryczny zasila rozrusznik, instalację zapłonową, światła, kierunkowskazy, wycieraczki, klakson, dmuchawę instalacji ogrzewczej i In.

Silnik jest zasilany paliwem ze zbiornika paliwa zwykle przez 2 filtry. Paliwo dopływa pod własnym ciężarem do gaźnika lub pompy wtryskowej lub za pomocą pompy paliwa. Silnik bywa chłodzony powietrzem lub płynem chłodniczym za pomocą układu chłodniczego: chłodnica, pompa wodna, wentylator, przestrzeń wypełniona płynem chłodniczym w kadłubie silnika, przewody wodne, termostat. Przy chłodzeniu powietrzem ciepło  odbierane jest od silnika przez powietrze tłoczone za pomocą dmuchawy.

Spaliny są wydalane przez układ wydechowy.

Mechanizm przeniesienia napędu zawiera zwykle przekładnię mechaniczną jak również przekładnię hydrauliczną.

Nadwozia samochodu służące do pomieszczenia załogi, pasażerów i ładunku, różnią się znacznie od siebie zależnie od przeznaczenia. Ze względu na budowę nadwozia rozróżnia się: samochody osobowe do 9 osób, wyścigowe, sportowe, autobusy, ciężarowe i specjalne.

Dodaj komentarz